Årets 2021

Årets mest oväntade: Abdulrazak Gurnah   
Årets klassiker: Hemsöborna av Strindberg  
Årets knock out: Orkansäsong av Fernanda Melchor. Åh!
Årets historiska: Från sockerfabriken av Dorothee Elmiger och Förbrytare och förlorare av Felicitas Hoppe skildrar båda europeisk kolonialism

Årets dystopi: Naturen av Emma Adbåge
Årets nya bekantskap: Daniel Pedersen. Angenämt.  
Årets utmaning: Adorno om Mahler.
Årets tegelsten: Codex 1962 av Sjón

Årets återseende: Péter Nádas på två förlag
Årets aldrig mer: Gunilla Bergström (1942-2021) och Ethel Adnan (1921-2021)
Årets huvudperson: Häxan i Orkansäsong av Fernanda Melchor
Årets bifigur: Nina i Maxim Grigorievs Europa. Eller var hon huvudperson?

Årets filmupplevelse: fick vända i dörren på bion pga driftstörningar
Årets kulturella höjdpunkt: första bokcirkeln inomhus
Årets möte: Ilya Kaminsky på Anti. Stor närvaro.  
Årets kan-inte-släppa-den: novellen Lone Star State ur Hunter i Huskvarna, där Stridsberg låter en sörjande bror upprätta en relation med sin systers dödsdömde mördare och närvarar vid avrättningen

Årets skämskudde: Jag hade Storytel i fyra månader, vilket måste ha förkortat min hjärnas livslängd med det dubbla
Årets lyckopiller: Jag är glad över att vara en läsare
Årets läskigaste: Spa av Erik Svetoft
Årets debut: måste vara Aya Kanbar


Årets förlag: jag har handlat från Celanders på julbokmarknaden på Victoriateatern.
Årets pristagare: Nils Håkansson. Game changer, hur det nu översätts.  
Årets sönderpratade: stackars Johanna Hedman med Trion
Årets serie: Nirstedts poesibibliotek. Nu i bättre förpackning. Älskar konsumentförbättringar.
Årets scen: Vi kom iväg på Måsen av Tjechov.

Årets konstupplevelse: jag köade länge till opera-performancen Sun & Sea på Malmö konsthall innan jag gav upp
Årets TV-serie: Emelie in Paris säsong två, när sexåringen är sjuk och jag måste vara i soffan
Årets låt: Jag framförde Chopin op.10 no.4 inför publik på Palladium. Jag ska lära mig alla Chopinetyder innan jag dör.  


Årslista för 2019, 2020.